«شامِ آخر» داوینچی لحظهای دراماتیک میان خیانت و عشق
تاریخ انتشار: ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۷۷۳۶۷۵
به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، شامِ آخر اثر لئوناردو داوینچی نقاش، مجسمه ساز و دانشمند ایتالیایی دوران رنسانس؛ یکی از مشهورترین و با ارزشترین نقاشیهای جهان است که بین سالهای ۱۴۹۵ و ۱۴۹۸ برای کلیسای سانتا ماریا دله گرتزیه در میلان ایتالیا به سفارش دوک لودوویچو اسفورتزا خلق شده است.
چهره لئوناردو داوینچیابعاد این دیوارنگاره بیش از ۴۰ متر مربع است که بزرگترین نقاشی داوینچی به حساب می آید و هر ساله میزبان گردشگران زیادی از سراسر جهان است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
این اثر هنری راوی صحنهای از شام آخر است که در انجیل به عنوان روزهای پایانی عمر حضرت مسیح (ع) از آن یاد شده است. واقعه شام آخر بر اساس اناجیل چهارگانه (متی، مرقس، لوقا و یوحنا) به چهار روایت مختلف نقل می شود که اساس روایت این نقاشی بر گرفته از کتاب یوحنا است، هر چند تخیل نقاش بخش قابل توجهی از این نقاشی را شکل داده است.
این اثر به جایی از کتاب یوحنا اشاره دارد که حضرت مسیح در جمع ۱۲ حواری می گوید؛ یکی از شما به من خیانت خواهید کرد.
در این اثر، حواریان کنار یکدیگر در یک طرف میزی مستطیل، نشسته و به صورت چهار گروه سه تایی و قرینه در اطراف حضرت مسیح مرتب شده اند. در پیش زمینه این نقاشی استفاده از خطوطی برای ایجاد پرسپکتو که از دستاوردهای هنر دوره رنسانس است، به اثر بُعد و حرکت بخشیده است.
داوینچی با بهره از تقسیم بندی و محاسبات ریاضی که در آن نیز دانش زیادی داشته است، حضرت مسیح را در نقطه مرکزی این نقاشی قرار می دهد و محاسبات هندسی در اثر، سبب می شود که نگاه مخاطب در این نقاشی از مرکز تصویر آغاز و به دیگر نقاط آن حرکت کند و باز به مرکز نقاشی بازگردد. این شاهکار داوینچی است که انتزاع و انضمام را به یکدیگر گره می زند.
این اثر را می توان تراژیک ترین نقاشی جهان نامید. لحظه ای که در چهره همه حواریون، می توان عشق، ترس، تعجب، خشم، اندوه و خیانت را کشف کرد. لحظهای نمادین که گویی ابری سیاه بر چهره یهودا سایه افکنده شده است تا خیانتش از میان دیگر حواریون بر ملا شود.
ازدحام آشکار افراد در اطراف یک میز کوچک و شلوغی اشیای روی میز آشوبی را تداعی می کند که در نقطه مرکز تصویر به آرامش می رسد. مکانی که حضرت مسیح بر آن جلوس کرده است و چشم انداز پشت نقاشی به مثابه بهشتی قابل تعبیر است که تنها مسیر رجعت به آن از مرکز نقاشی میسر می شود.
خطوط سقف و کف در این اثر به نحوی است که بدن حضرت عیسی را درون یک مثلث متساوی الاضلاع قرار می دهد و زیر قوسی قرار دارد که یک دایره را در پشت مسیح شکل می دهد و پنجره مستطیل شکل به عنوان هاله نور تداعی می شود.
این نقاشی در طول تاریخ الهام بخش بسیاری از هنرمندان بوده است و از زمان خلق آن توسط هنرمندان مختلفی مانند سالوادور دالی، اندی وارهول، ماریسول اسکوبار و دیگران بارها اقتباس، تفسیر، بازسازی و کپی شده است.
نقاشی«سالوادور دالی» با اقتباس از شام آخر دواینچی نقاشی«ماریسول اسکوبار» با اقتباس از شام آخر دواینچی نقاشی«اندی وارهول» با اقتباس از شام آخر دواینچی برچسبها هنرهای تجسمی لئوناردو داوینچی دوره رنسانس نقاشیمنبع: ایرنا
کلیدواژه: هنرهای تجسمی لئوناردو داوینچی دوره رنسانس هنرهای تجسمی لئوناردو داوینچی دوره رنسانس نقاشی اخبار کنکور شام آخر حضرت مسیح
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۷۷۳۶۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
سناریوی خودکشی قتل از آب درآمد/ همدستی خیانتآمیز زن جوان با مرد همکار
به گزارش خبرآنلاین، ۳ ماه پس از مرگ مشکوک یک مرد جوان راز این مرگ در حالی فاش شد که عاملان آن سعی داشتند با سناریوی خودکشی مسیر تحقیقات را از جنایتشان منحرف کنند.
روزنامه ایران در گزارشی نوشت: بهمن سال گذشته زن جوانی با پلیس تماس گرفت و ازمرگ شوهرش در خانه خبر داد. به دنبال اعلام این خبر تحقیقات آغاز شد و همسر این مرد به پلیس گفت: من به خانه پدرم رفته بود و شب خانه خودمان نبودم. قرار بود امروز صبح همسرم دنبالم بیاید و بعد از خوردن صبحانه مرا به محل کارم برساند. اما وقتی خبری از او نشد، چندین بار با تلفن همراهش تماس گرفتم که جواب نداد. با تلفن خانه تماس گرفتم باز هم پاسخگو نبود. نگران شدم و به خانه آمدم اما به محض ورود متوجه بوی گاز شدیدی شدم. بعد هم در اتاق خواب جسد همسرم را دیدم. وقتی به دنبال علت بوی گاز بودم متوجه شدم شیلنگ اجاق گاز پاره شده است.
در حالی که زن جوان چنین ادعایی داشت، به دستور بازپرس محسن اختیاری، کارآگاهان اداره دهم پلیس آگاهی پایتخت برای بررسی بیشتر ماجرا وارد عمل شدند. اما بررسی شیلنگ گاز نشان داد علت پارگی پوسیدگی نبوده است بلکه حدود یک ماه قبل تعویض شده بود و با یک برش عرضی و عمدی پاره شده است. بدین ترتیب فرضیه گازگرفتگی و حادثه رنگ باخت و تحقیقات روی موضوع قتل متمرکز شد.
این بار کارآگاهان در تحقیق از همسر مرد جوان با سناریوی دیگری از جانب وی روبهرو شدند، زن جوان در ادعای جدیدی گفت: تصور میکنم همسرم دست به خودکشی زده باشد. او این اواخر دچار افسردگی شده بود و صحبت از خودکشی میکرد. احتمالا خودش با بریدن شیلنگ اجاق گاز به زندگیاش پایان داده است.
دو مظنون برای قتل
در حالی که وی چنین ادعایی داشت، بررسیها نشان میداد مرد جوان کاملا سالم و در حالت طبیعی بوده و هیچ مشکل روحی و مالی نداشته است. اما در ادامه مشخص شد وی با همسرش اختلافات خانوادگی زیادی داشته است؛ اختلافاتی که میتوانست انگیزهای برای قتل باشد.
بدین ترتیب زن جوان به صورت نامحسوس زیر نظر گرفته شد و بررسیها نشان میداد وی با یکی از همکاران شوهرش به نام کیوان در تماس بوده است. شب قبل از حادثه نیز با این مرد تماس گرفته و با هماهنگی او خانه را ترک کرده است.
نام کیوان نیز به عنوان دومین مظنون پرونده در لیست مأموران نوشته شد و تحقیقات نشان میداد که کیوان با مقتول بر سر مسائل کاری اختلاف شدیدی داشته است. کارآگاهان در شاخه دیگری از تحقیقات به بازبینی دوربینهای مداربسته اطراف خانه مقتول پرداختند.
دوربینها نشان میداد که ساعت یک بامداد کیوان با کلید وارد ساختمان محل زندگی مقتول شده و حدود ساعت ۵ صبح از ساختمان خارج شده است. این ورود و خروج در شبی رخ داده بود که به نظر میرسید آرش بر اثر گازگرفتگی جانش را از دست داده بود.
به دستور بازپرس جنایی زن و مرد جوان بازداشت شدند. این بار زن جوان کیوان را عامل قتل شوهرش معرفی کرد و گفت: کیوان در ظاهر با شوهرم دوست صمیمی بود، اما در باطن به شدت به او حسودی میکرد. چند روز قبل از جنایت، به صورت اتفاقی، زمانی که قصد داشتم به محل کارم بروم، کیوان را کنار خیابان دیدم. او مرا به محل کارم رساند. نمیدانم چطور او کلید خانه را از کیفم برداشته بود که من متوجه نشدم. شب حادثه هم که به خانه مادرم رفتم، او از فرصت استفاده کرده بود و همسرم را به قتل رسانده بود.
دو ادعا برای قتل
باتوجه به مدارکی که در تحقیقات به دست آمده بود، از کیوان به عنوان عامل جنایت تحقیق شد. مرد جوان ابتدا منکر قتل شد اما در ادامه گفت: با مقتول اختلاف داشتم. همه او را دوست داشتند. با اینکه من و او همکار بودیم، اما حقوق او بیشتر از من بود و همکارانم جور دیگری با او برخورد میکردند. همه اینها باعث شده بود به او حسودی کنم و دلم میخواست از او انتقام بگیرم. در رفت و آمدهایی که به خانهاش داشتم، رابطهام با همسرش صمیمیتر شد و متوجه شدم که او نیز دل خوشی از شوهرش ندارد. حسادت من و اختلاف همسرش باعث شد که رابطهمان بیشتر شود. درنهایت تصمیم به قتل او گرفتیم.
در ادامه تحقیقات مرد جوان به قتل همکارش به خاطر حسادت اعتراف کرد. او در رابطه با جنایت گفت: کلید خانه را از همسرش گرفتم و شب قبل، او به بهانه دیدن مادرش خانه را ترک کرد. نیمه شب، در حالی که مقتول خواب بود، وارد خانه شدم و به او داروی بیهوشی با مقدار زیاد تزریق کردم. مدتی در خانه ماندم و وقتی مطمئن شدم که فوت کرده است، شیلنگ اجاق گاز را بریدم تا به نظر گازگرفتگی بیاید و از خانه خارج شدم. روز بعد هم زن جوان با پلیس و اورژانس تماس گرفت و مدعی گازگرفتگی و مرگ شوهرش شد.
در حالی مرد جوان به قتل اعتراف کرد که متخصصان پزشکی قانونی نیز علت مرگ را مسمومیت با دارو اعلام کردند. به دستور بازپرس شعبه اول دادسرای امور جنایی پایتخت، متهمان به اداره دهم پلیس آگاهی پایتخت منتقل شده و تحقیقات در این خصوص ادامه دارد.
۴۷۲۳۶
برای دسترسی سریع به تازهترین اخبار و تحلیل رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1902942